Moziestek Arvo Pärttel: A gyilkosok is a mennyországba mennek

2015-ben az egész világ tiszteleg a 80 éves észt zeneszerző előtt, akinek a művei nem csak a koncerttermekben, hanem igen gyakran a moziban is felcsendülnek. Az Észt Intézet olyan filmeket vetít új sorozatábam, amelyekben Arvo Pärt zenéje hallható, továbbá két róla szóló portréfilmet is bemutatnak. A vetítések előtt Kolozsi László tart bevezetőt. Március 10-én Tom Tykwer 2002-es filmje, A gyilkosok is a mennyországba mennek lesz a terítéken.

A Lé meg a Lola alkotójának gyönyörűen fényképezett, költői szerelmesfilmje Krzysztof Kieslowski forgatókönyve alapján készült, mely a lengyel mester megvalósulatlan Mennyország-Purgatórium-Pokol trilógiájának első része lett volna. „Német rendező, olasz helyszínek és nyelv, észt komponista, a főszerepben pedig egy ausztrál színésznő és egy amerikai színész. Cate Blanchett és Giovanni Ribisi felejthetetlenül szuggesztívek az elfogadhatatlan tetteket és az ezzel járó kitaszítottságot önként vállalók szerepében. Ahogy Philippa és Filippo borotvált fejjel, fehér pólóban, szótlanul ülnek évszázados épületek tövében, a szerelem minden boldogságának és kínjának szobraivá válnak.” (est.hu)

A filmben elhangzó Arvo Pärt-művek: Für Alina, Spiegel im Spiegel, Variationen zur Gesundung von Arinuschka. Az első két zenemű a látszólagos és a valódi értékek világa közötti kapocs. A jellegzetes pärti tintinnabuli zenével kísért jelenetekben a cselekmény ideje mintha megállna: a vásznon eluralkodnak a hosszú, lassú képkockák, lélegzetvételek, az egymásba olvadó képek; a zenével egyidőben hangzó beszéd részlegesen vagy teljesen elnémul, érezhetővé válik a beszéd és a zene összhangja a tempóban, dallamban, beszédmódban, tagoltságban. Für Alina elsősorban a női főszereplőt öleli körül, elhallgattatva minden mást, ami nem közvetlenül Philippával kapcsolatos; Filippo később lép be ebbe a hangtérbe. Kettejük darabja mindenekelőtt a Spiegel im Spiegel, ez kíséri a filmet, amikor a két főszereplő megosztja egymással a legfontosabbakat (a Für Alina felhangzásakor soha nincs párbeszéd a filmben). Képletesen mondva azonban a történet előrehaladtával szereplők a tintinnabuli komponálási technika szimbólumává válnak, egészen visszahúzódva és egymással összefonódva, mint egy hármashangzat hangjai.

Hol: Budapest Music Center könyvtára, Budapest, Mátyás utca 8.
Mikor: 2015.03.10. 18:00
A vetítés ingyenes.