Bözsi néni! Itt a 15 perc hírnév!

Kinek kell bemutatni Bözsi nénit, aki másfél hónapja nem jött ki a tyúkokért? A népi hősöket ma celebeknek hívjuk. Mit kell ahhoz tenned, hogy celeb legyél? A YouTube-nak hála elég egyetlen hülyeség, és mindenki rajtad nevet. Néhány hétig.

Ez persze nem igazi celebség, csak a fapados verzió: az „utca embere” általában csak véletlenül válik sztárrá a magyar ugaron. Aztán ha már megtörtént a dolog, van, aki megpróbálja felhasználni a hirtelen jött hírnevet (mint a Bözsi nénis fiú), míg mások talán nem is tudnak róla, hogy bizonyos körökben az ő mondataikat idézgetik és „behalnak”, ha egy újabb mémet látnak az aktuális kedvencről.

Egy ilyen videó (és hőse) végigjárja az összes médiumot, attól függetlenül, hogy honnan indult: a kulcsfontosságú videómegosztók mellé becsatlakoznak a tévék bulvárműsorai (netán: híradói), de Bözsi néni megalkotóját, Szaniszlót az egyik rádióadó is felkereste otthonában (és most – íme – egy online újság is a jelenségről tudósít). Így mindenki megismeri őket, ami idézhető mondatokat és kitűnő alapanyagot biztosít mémekhez, válaszvideókhoz, remixekhez, paródiákhoz.

Ez a jelenség nemzetközi, nem úgy, mint a mémgyártás, de a persze nem ugyanazon a hatásfokon működik itthon és külföldön: a legnagyobb YouTube-kedvencek legendássá vált videóit például az egyik amerikai talk show-ban Oscar-díjas színészekkel alakították trailerekké.

De nem csak a népszerűség mértéke tér el, hanem a híressé váló figurák jellege is: a hazai celebkék a kis magyar valóságból jöttek, leggyakrabban vidékről, aminek jól látható jelei vannak a „produkciójukban”. Ha hasonlót látok, bennem mindig felbuzog a szociális érzék, nevetés helyett megszeretem vagy megsajnálom a Szaniszlóhoz hasonló hősöket, de ez valószínűleg a ritkább eset. A kacagás az általános, amibe vegyül egy kis lenézés, felsőbbségtudat is: nem rajtuk nevetünk, hanem kinevetjük a helyzetüket, nyelvjárásukat, gondolataikat.

Ez a kellemetlen árnyalat – kiegészülve a siker múlékonyságával – máris kevésbé teszi vonzóvá ezt a karriert; jó esetben kapsz a YouTube-tól néhány forintot és továbblépsz, rosszabb esetben nem tudod a helyén kezelni a hirtelen jött ismertséget – nekem úgy tűnik, a Bözsi néni jelensége is kezd vakvágányra futni. A sárga pólós fiú az utolsó humormorzsát is megpróbálja kisajtolni a másfél perces videójából (lásd: a cikk illusztrációja), ezzel viszont ma már inkább ellenségeket szerez, mint rajongókat. Minden csoda három napig tart, a „semmi” pedig még hamarabb kifullad: halványan még emlékszünk a bikicsunájra, bizonyos körökben menő a Mónika show gyöngyszemeit idézgetni, de az emberméretű szalmazsák már eltűnt a süllyesztőben. Olyan szerencsés ország vagyunk, hogy futószalagon jönnek a népi hősök, kreativitásunk végtelen, így nem kell sokáig siratnunk a lejárt szavatosságú celebeket: szinte biztos, hogy már itt a sarkon a következő.